zondag 24 mei 2015

Van hangen naar focus.


Bij mijn vorige update had ik allerlei goede voornemens gemaakt.
Hoe is het nu?


Ik merkte dat ik me "zwaar" voelde en bij de pakken neer wilde gaan zitten.Misschien omdat de euforie van het trouwen was gezakt. Misschien omdat sollicitaties niet lukten en afwijzing altijd vervelend voelt. Misschien omdat alles "wel OK" leek en ik dus nergens voor hoefde te vechten en ik zou kunnen gaan meedrijven in een rustig "wel OK" bestaan van zon, huishouden, af en toe een briefje, en wat zorgen voor m'n mannen.
En daarmee, vermoedde ik, zou ik misschien in een "wel OK" baan komen. Of niet, want werkgevers zoeken enthousiaste mensen, geen mensen die erbij willen hangen.
En dan is er nog het feit dat als je dingen langer dan een paar dagen doet, dat ze een gewoonte worden. Die jou geen moeite meer kost om te doen, sterkter nog, die een hoop energie kost om anders (beter) te doen. En "wel OK" gewoontes geven een "hang"gevoel , waar je ook niet heel veel energie uit krijgt om jezelf iets anders te laten doen. Je blijft er makkelijk in hangen. Allemaal niet slecht, maar ook niet dat je regelmatig denkt "ha, Geweldig!" en een weer een portie energie krijgt. En dat wil ik nou wel, dat is voor mij een goed leven.
Dus ik nam me voor:
  • vroeg opstaan. Da's gelukt. Dat zit er weer in. Ondanks dat vriendlief, eehhh, dat is nu mijn exvriend <dat klinkt ook niet>, manlief <dat vind ik een raar woord>, dat Lief sinds de trouwdatum loopt te emmeren met een virus en zich een paar keer heeft ziek gemeld en veul heeft liggen slapen: uitslapen, middagslaap en vroeg naar bed. Ondanks dat Zoonlief examens heeft gehad de laatste weken, en dus uitsliep met een goede reden. Ik heb het op tijd opstaan zelf weer te pakken gekregen en dat voelt lekker: een hele dag om klussen te doen. De zon hielp vaak wel, dat staat makkelijker op.
  • fit blijven. Da's gelukt. Ik pakte iets minder beweegmomentjes dan voor de trouwdatum (toen die jurk moest gaan passen), ook mede door feestdagen die we door de week hadden. Maar 4x per week bewegen heb ik wel gehaald, en dat is genoeg om stabiel te blijven. En de lamlendingheid vaak genoeg eruit te wandelen, fietsen of rennen en onderweg genietenergie op te doen van de bloeiende natuur in mei. En het was vaak mooi deze maand, dat geeft wel energie en het gevoel dat het leven goed is.
  • solliciteren serieus oppakken. Dat is gelukt. Sinds m'n trouwen heb ik elke week minstens een sollicitatiegesprek gehad. Misschien minder brieven uit gedaan dan ik wilde. En m'n CV is ook nog niet zo verbeterd als ik voor ogen heb. Maar de uren heb ik gespendeerd aan solliciteren, zoals ik wilde. En de gesprekken kostten tijd in voorbereiding (en nakauwen), meer dan ik vooraf schatte. Maar gesprekken zijn nogal zinvol bij solliciteren. Dus dit punt wil nog wel als "OK" scoren, want ik blijf bezig, en dat CV komt wel.
  • kennisopbouw over m'n vak oppakken. Daar heb ik wel wat aan gedaan Ik heb wat gelezen en 2 verzoeken tot actie uitgezet. 1 verzoek concreet bepraat, al is dat nog geen actie. En de andere hangt nog in m'n mailbox. Mmmm, daar geef ik mezelf geen voldoende voor. Het excuus is dat ik voor mijn cluppie hard aan het organiseren ben geweest. Zoveel dat het ook een soort van werk was, en je tijd kan je maar 1x besteden (net als geld he). Zo'n punt dat 'belangrijk maar nu niet urgent' is. Toch eens kijken of ik dat in mn gewoontes kan krijgen. Of is er nog iets aan efficientie of effectiviteit te winnen?
  • financien helder en kijken wat er nog te consuminderen valt. Niets aan gedaan, de energie ging naar alle andere punten.Soms voelt het alsof ik minder kan in een dag dan toen ik werkte. Aan de andere kant ben ik mezelf niet aan het uitputten, dus tja..
Het opstaan en fit worden gaf al een ander gevoel in m'n dag. Het hangerige ging er wat uit, ik voelde me energieker. Wel nog zonder doel, maar ik kon beter nadenken en vaker genieten. Of constructief denken om een klus uit te voeren.
En eergisteren was er opeens allerlei goed nieuws. 1 Bedrijf wil verder met me en me psychologisch testen. En er was nog een recruiter met een bijzonder interessant voorstel. Allebei heel mooie banen, waar ik mezelf nu serieus kans geef om ook daadwerkelijk te werken. En een ander bedrijf had ik een voorstel gestuurd, om vanaf 20 juli algemene klussen te gaan doen (niet mijn vak, wel lekker afwisselend). En dat is aangenomen. Dus ik heb zelf een in-ieder-geval-20 juli-einde geregeld van mijn WW.

En ik ben heel erg verbaasd, hoe erg dat mijn denken en kijken naar de toekomst heeft beinvloed.
In plaats van een doelloos en onbestemd gevoel over de toekomst, dat alles kan en niets hoeft (waarin je logischerwijs een hangerig gevoel krijgt), heb ik nu het gevoel dat ik een (eigenlijk verrekt) beperkte tijd heb waarin ik bepaalde klussen echt nog wil doen.

Ik wil nu eerst helder krijgen waar ons geld naartoe gaat (ik besef nu trouwens dat ik altijd over "mijn geld" heb gepraat en nu opeens vind dat het "ons geld" moet zijn. Mmmm, maf hoor, dat trouwen). Budget maken dus.
Ik heb besloten dat ik de gelden vanaf 1 jan 2014 onder de loep ga nemen om een goed beeld van de maandelijkse bedragen te krijgen. Er was nog een code voor een online huishoudboekje 3 maanden gratis. Die wil ik gaan gebruiken (en ev. een aantal maanden betalen). Eerst overzicht krijgen, ook bij en met Lief, dan keuzes maken waar er nog te consuminderen valt, en die keuzes een tijdje volhouden en tot gewoontes maken. Daarna kijken of we dat huishoudboekje houden, of niet meer nodig hebben.
Met deze actie wil ik ook berekenen of het mogelijk is om Financieel Onafhankelijk te worden, en hoe lang dat zou duren. FO betekent voor mij dat onze uitgaven gedekt worden door inkomsten buiten werk, dus door rente,  dividend, AOW, Pensioen, lijfrente-uitkering, e.d.
Als we helder hebben hoeveel we per maand nodig hebben, moet ook uit te rekenen zijn hoe groot de spaarpot moet zijn om dat te bekostigen. Ik wil ook gaan realiseren dat we die spaarpot krijgen. Op een serieuze manier, de spaarpotjes en buffers zijn bij ons vol, dit gaat om grotere bedragen en lange termijn.
Dus op zoek in het land van vermogensbeheerders en investeerders. Enge expeditie (ik ken niemand in ons-kent-ons land). Levert hopelijk ook nog een aantal interessante blogs op.

En ik wil de herinneringen aan ons trouwen mooi vastzetten. Een fotoboek maken, en enkele grote dingen in een speciale vitrine zetten. Kost ook tijd en aandacht, en dit is er belangrijk en mooi genoeg voor. Anders hadden we dat hele gebeuren niet hoeven doen. Als we de foto's van de fotograaf softcopy hebben, zal ik hopelijk ook een (niet herkenbare) foto van de jurk en omslagdoek online kunnen zetten, zoals 1 commentator vroeg.

Daarnaast is er een klus die ik mijn cluppie beloofd heb te doen (de programmakrant voor ons zomerevenement, en een stuk promotie), waar ook nog wel uren in gaan zitten.

Dus of ik toekom aan allerlei fietstochtjes maken, zoals ik me aan het begin van de WW had voorgenomen, is wel de vraag. Tjee, wat voelt dit als een luxe probleem.
Ik heb een drive nu om bovenstaande klussen uit te voeren. Ik wil deze echt Ze voelen nuttig. Dus ik voel me weer gefocused.
Het schilderij krijgt er dus een paar duidelijke strepen bij. Weet ik al wat het wordt? Nog niet helemaal, of nog niet echt. Maar het voelt wel als goede beslissingen: ik ga bezig met belangrijke zaken op een manier waar ik helemaal achter sta. Als ik wat vergeet, dan melden jullie het wel via de commentaren he?

En Lief knapt op, en de examens zijn bijna over.




Het hangen is dus voorbij, geestelijk en lichamelijk. Deels door mijn eigen gewoontes op te pakken (opstaan en fit blijven), deels door mazzel van positief nieuws van werkgevers.
Nu kijken of ik mijn volgende set punten goed kan oppakken. De meeste dingen zie ik wel gaan lukken. Alleen voor de punten effectief werken of voor de expeditie "investeringsland" zoek ik echt tips en verhalen van andere. Wie?

1 opmerking:

  1. Ritme! Doordat je ritme hebt, zit je ook lekkerder in je vel. En dat is waarschijnlijk ook terug te zien in jouw sollicitatiegesprekken. Weet je al welke opdrachten je gaat aannemen? Wat een luxepositie heb je nu!

    BeantwoordenVerwijderen