vrijdag 16 oktober 2015

Schoon met weinig: hoe vaak halveer jij?

Ik stond vanochtend onder de douche en was in een filosofische bui. Ik douche op werkdagen op het werk, in de fitness ruimte. Vanochtend was ik met iemand anders in de kleedkamer.
Dus ik dacht na over hoe ik douche, en hoe anderen douchen.

Naar wat ik daar zag aan flessen en tubes die deze dame bij zich had, verbruik ik weinig douchespul. Misschien wel bizar weinig. En deze dame heeft ongeveer hetzelfde bij zich als de andere dames die ik tot nu toe heb gezien in de kleedkamer.
Ik heb maar 1 fles, en da's ook nog een mini'tje uit een hotel. En daar doe ik een maand mee, of eigenlijk wel een week of 6. (En nog een mini'tje olie, voor insmeren van body en gezicht).
Ik weet gelukkig dat ik helemaal schoon ruik. Een collega die vertelde dat ze zo geurgevoelig was, vroeg ik een paar maanden geleden naar, en die vond alles top. Dus schoon ben ik helemaal.

Wat zou ik anders doen dan die andere dames?
Ik besefte dat ik na al m'n jaren lezen over consuminderen, ik nu:
-ik was mijn haar alleen als het echt vet aanvoelt. Dat wordt steeds minder in de loop der tijd. Het was een lange tijd 10 dagen, nu is het 14 dagen geworden. Dus haren wassen doe ik niet op het werk. Dat scheelt natuurlijk het meenemen van een fles shampoo, en conditioner. Uiteindelijk gebruik ik die wel, maar waarschijnlijk minder dan gemiddeld.
-mijn douchegel aanleng met water. Het dunnere spul vloeit wat makkelijker uit het kleine flesje, en ik wordt schoon genoeg. Maar zo heb ik natuurlijk ook minder nodig, ik gok ongeveer de helft.
-ik op dagen dat ik nauwelijks heb gezweet, ik me was met water. Dus zonder zeep. Dat scheelt ongeveer de helft van de keren dat er zeep uit het flesje moet komen.
-dat ik uit een klein flesje haal, dus regelmatig wat terug doe, anders is het flesje zo snel leeg. Pure psychologie, maar ik denk dat ik hierdoor echt minder uitschenk. Ik gok zo ongeveer de helft?
Tel heirbij op dat ik de miniflesjes vind en krijg van vriendinnen of op vakantie, en je snapt dat ik niet veel geld uitgeef aan zeperige zaken. Ik ben nog bezig met de lekkere douchegelletjes die ik kreeg toen ik 4 jaar geleden bij een baan wegging....

Tja, al met al zal dit mijn lage gebruik wel verklaren. En al die punten heb ik zo stapje voor stapje, punt voor punt, in de loop der jaren uitgevogeld, geprobeerd, en daarna altijd gedaan. Dus voor mij voelt het allemaal niet zo bijzonder, voor mij is het gewoon(te).

Ook thuis merk ik dat Lief harder door zijn flessen douchegel heengaat dan ik. Al heeft hij het excuus dat hij er ook z'n haren mee doet (dat kan met zijn stekeltjeskapsel).
Qua kosten heb ik geen klagen over hem: hij vind zo vaak een verloren fles in een kleedkamer, dat we ervan kunnen gebruiken en weggeven.

Nou is besparen op douchegel niet iets waar je direct heel rijk van wordt. Het is wel een belichaming van genoeg, besef ik. Dus dit zijn gewoontes die ik nu wel bewust kies om te houden.

Wel ben ik nieuwsgierig naar de gewoontes van anderen. Zijn er meer mensen die bovenstaande gewoontes hebben?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel ik hiermee nu bespaar. Hoeveel flessen bodywash, douchegel (of hoe het allemaal mag heten) gaan er per persoon doorheen in een jaar in jullie huishouden? En hebben jullie nog tips om op zeperige zaken te besparen of om het leuker te maken?

3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen idee. Ik kan niet tegen schuim uit zeep, shampoo, scheerschuim etc. Ik kan dus niet tegen schuim. Dan krijg ik eczeem, de gevoeliste plekken zijn de handpalmen. Dat worden wondjes en doet pijn. Die smeer ik dan maar in met kokosolie. Mijn oudste kind in de rolstoel kan ook niet zo goed tegen schuim. Dus wij doen aan no poo. Ik gebruik voor mijzelf en kind baking soda voor het haar. Voor het lichaam alleen douchen met alleen water. Ook handig voor schoonmaakklusjes in en om het huis. Manlief maakt de restjes zeep en shampoo op. Kids en manlief gebruiken deo. Ik baking soda met maizena en kokosolie als deo. Ik gebruik ook geen crème of zo. Ik zie er het nut niet van in. Het enige wat ik gebruik is best wel dure eau de parfum. En jongste kind gebruikt helemaal niets. Alleen water. Dus wij zijn een slechte voor de shampoo en zeepindustie :-).
    Ik gebruik kokosolie als scheermiddel. Nadeel is wel dat je mesje heel snel vol loopt met vet en je krijgt het alleen schoon met heel veel heet water. Daar zoek ik nog een oplossing voor. Misschien olijfolie of zo. Voor de donkere was gebruik ik een kopje azijn als wasmiddel. Een kopje azijn ontvet en ontsmet en zorgt ervoor dat de kleuren langer bewaard blijven. Dat merk je echt met spijkerbroeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik douche eenmaal in de week en was dan ook mijn haar, meestal gebruik ik alleen shampoo en crèmespoeling gewoon van een huismerk, verder gebruik ik alleen douchegel als ik me aan de wasbak was en dan maar een hele kleine hoeveelheid, aan mij verdiend de zeepindustrie dus ook bar weinig. mijn kleding van de hele week is net genoeg om een was mee te draaien, draag alleen donkere kleuren dus die kunnen in een keer gewassen worden, ik gebruik maar een heel klein beetje van de voorgeschreven hoeveelheid wasmiddel, want omdat ik mijn kleren maar een dag draag worden ze niet echt vies.

    BeantwoordenVerwijderen