maandag 23 mei 2016

Langzaam aan

Wordt ons huis wat. De muren, dak en vloer zijn geisoleerd, de elektra ligt waar ie moet, net als de muren die nu op de juiste plek staan. We gaan nu schilderen (en al met al willen we veel schilderen) en nog wat vloeren leggen.

De beneden vloer moeten we nog wel uitkiezen, en dat wil maar niet lukken. Iets met raar licht, en kleuren die elke keer het niet zijn. (en wij willen ook kleur, grijs en bruinig trekt alle sjeu uit het leven. Vinden wij dan he) Maar goed, daar komen we vast nog wel uit.

En langzaam aan beginnen we te geloven dat het gaat lukken. En dat ons nieuwe huissie mooi en leuk enzo wordt. De buren blijken aardig, dus ja. Het gaat vast wat worden.

Nu kunnen we weer wat andere dingen ook gaan doen, denk ik. Vrienden bezoeken. Vakantie bedenken en boeken (weekje, voor de rest is ons nieuwe huis avontuur genoeg). Zoon naar universiteit helpen.
Weer bedenken hoe de nieuwe ronde in ons leven weer een goed leven gaat worden.

Een aantal ingredienten weten we. We willen licht, en rust en kleur. En boeken. En fietsen naar leuke of lekkere plekjes. En lekker koken en eten. En vrienden bezoeken of bezocht worden. En lekker wat maken (voorlopig dingetjes in, om en aan het nieuwe huis natuurlijk).
Al die zaken hebben we langzaam aan ontdekt als belangrijke onderdelen van ons leven. Omdat we er zo van genieten op de momenten zelf, en van de na-effecten (gezond zijn door gezond en vers eten, je gewenst voelen door vrienden contact, wijzer worden van praten met vrienden, minder bang omdat je zoveel manieren hebt gelezen om iets op te lossen). Voor ons maakt dat een leven waarin we ons heel vaak echt gelukkig en prettig (dus rijk) voelen.

Gisteren zaten we bij vrienden, en zag ik TV. Ik heb me vermaakt van de verbazing. Niet zozeer om het programma (een redelijke spelshow op iets RTLigs en iets met huizen-make-over), maar vooral om de reclames tussen en in de programma's. En de manier waarop mensen kiezen, en wat mensen kiezen.
Ik voel me ZO'N freak. Ik kies allerlei dingen anders. Ik kan heel prima leven zonder koek of tjitjatjoe-drink of vrijheidsauto. Ik hoef geen design huis (waar je nauwelijks bergruimte hebt, ondanks dat dat belangrijk was voor dat gezin), ik kan zelf bedenken en kiezen wat ik mooi vind. Ik hoef geen verre vakantie, want vakantie-gevoel-genieten doe ik al op een zaterdagmiddag in de tuin in de zon met een boek.
En mensen doen toch een hoop moeite daarvoor! En ze zijn toch blij met een donker en grijs huis! Ik mis iets, maar wat? Weet iemand het?

Daar ga ik eens over denken, wie wat kan ik dat ook langzaam aan gaan snappen. Al blijf ik tussendoor wel lekker genieten van mijn goede leven.

1 opmerking:

  1. Fijn dat het goed gaat met het huis, en dat je je prettig voelt met je leven! Dat is een groot geschenk!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen