woensdag 3 juni 2015

komende review: adviseur

We willen graag weten of we, danwel hoe we, met vroegpensioen kunnen gaan. Daarvoor heb ik diverse cijfers bij elkaar gesprokkeld, maar echt goed berekenen lukt me niet. Dus we hebben een afspraak bij een financieel adviseur. Eens kijken hoe dat werkt. En eens kijken welke antwoorden dat oplevert.

Ik ga graag voorbereid ergens op af. Dus ik heb een overzicht gemaakt van al onze bezittingen. En ik heb een poging gedaan om te zien hoeveel we gemiddeld per maand besteden. Dat lukte met AFAS Personal enigszins, maar misschien had ik gewoon excell moeten nemen.
De spaaracties die we rond oud&nieuw hadden, en de bedragen van de trouwerij verstoren het beeld genoeg om wel een cijfer per maand nu te hebben, maar de onzekerheid is meerdere honderden euro;'s per maand.
Naar aanleiding van vorige jaren, toen ik in Excell de jaaruitgaven met de hand had gecategoriseerd en overzien, had ik zelf gegokt dat we 2000 euro per maand nodig hebben (incl hypotheek, excl. trouwfeesten of verre reizen). AFAS meldt dat we 3400 nodig hebben, uitgaande van jan tot nu. Als ik daar de trouwkosten afhaal, is het 1850 per maand. Dat scheelt nogal.
Dus ik hou het voor de intake morgen maar bij de 2000 per maand, die op termijn zakt omdat de hypotheek over 10 jaar verdwijnt. Al zouden we ook graag de mogelijkheid hebben af en toe te reizen, en dat bedrag is ongeveer zo hoog als de hypotheek.

Als we langer gebruik maken van AFAS, worden we of handiger of zit er meer gegevens in. Hopelijk kunnen we dan wat nauwkeuriger zeggen hoeveel we per maand "verstoken". Hoe nauwkeuriger we dat weten, hoe nauwkeuriger we weten hoeveel we moeten sparen voor een vroegpensioen.

Morgen kijken of de adviseur iets met dit ongeveer-bedrag kan, of dat we nauwkeuriger moeten gaan uitzoeken.
En zowiezo kijken hoe dat werkt, zo'n adviseur. Ik kan zelf wel wat rekenen, en ik ken een gedeelte van de regels, dus ik ben geen makkelijke klant. De meeste hypotheekadviseurs kunnen niet al mijn vragen beantwoorden.
De referenties zijn gunstig, dus we gaan het gokken. Het intake gesprek is gratis.
Ze is gecertificeerd bij een club die al jaren op factuurbasis werkt, ipv vroeger op commissie. Ik vind het geen probleem om voor echt advies te betalen. En als ze geen commissies krijgt, moet ze ergens haar boterhammetje van betalen.

Ik zal natuurlijk netjes reviewen hoe ik het vindt gaan.
En hopelijk durf ik te vertellen wat haar advies is. (want financieel met de billen bloot gaan, vind ik nog steeds eng. Jullie lieve opmerkingen op mijn vorige blog helpen wel)

Hebben jullie nog tips om mee te nemen bij dit intakegesprek?

2 opmerkingen:

  1. Had ht vandaag nog met iemand over. Drie jaar terug had ABP mij 1850 euro netto per maand beloofd op 62 jaar. Het is nu realiteit en 1560 euro per maand. Hoor vaak van anderen dat het ook minder is dan wat in de prachtige oensioenoverzichten staat.
    Het beste is een afgelost huis en lage lasten. Hobbies die betaalbaar zijn. Altijd goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat je je al heel goed voorbereid hebt! Petje af. Hopelijk heb je een goede adviseur.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen