woensdag 23 maart 2016

Consuminderrecepten gevraagd; gevorderden niveau.

Jullie weten: ik ben een fietser. Ik geniet er van, en gebruik het regelmatig als vervoermiddel. Ik zit dan ook bij een club. Daar kwam ik een consumindervraag tegen, waar ik echt hulp bij kan gebruiken. Vooral van gevorderde consuminderaars, denk ik.

Een nieuw lid, een man van een jaar of 24, vertelde bij een goede bak koffie dat hij rond moest komen van een uitkering. Voor hem was de fiets ook deels transport, en deels hobby. De enige hobby die hij had, want veel andere dingen lukten niet. Iets met een lijf dat regelmatig omviel en een hoofd dat geen prikkels kon hebben. Werken lukt niet, want een dag in de week moet hij al standaard rusten, als hij verder niets doet dan enkele gesprekken met vrienden en de boodschappen. Fietsen was flexibel in te plannen, en leverde weinig prikkels op, dus dat zorgde voor langzaam een wat beter lijf. Hij was nu op het niveau dat het lijf een hele dag kon fietsen. Wel op een langzaam tempo (25 km/h vinden wielrenners en ligfietsers niet hard), en met lange herstel tijd, maar toch. Ik kan dat soort afstanden ook, maar met mijn werkverplichtingen erbij doe ik het niet vaak.

Toch fijn om te horen dat iemand zo langzaam wat betert natuurlijk. Toen kwam de opmerking: maar als ik me aan mijn budget houd (30 euro per week) voor eten, dan weet ik niet hoe ik genoeg te eten kan regelen. Dan heb ik honger. Ik val zo af. (en 64 kg is geen overgewicht voor iemand van 1.70). Of ik moet mijn spaargeld gaan gebruiken om te eten voor mijn hobby.
En weet je, als consuminderaar en fietser snap ik dat. Van 30 euro in de week kan je eten. Maar als afstandsfietser eet je regelmatig dubbele porties. En van 30 euro in de week 2 mensen te eten geven is echt niet simpel.

Nu kook ik graag, en ik hou er niet van als mensen verkeerd eten. En ik vind het wel tof dat hij spaart van zijn uitkering, voor zaken die hij voorziet (hij wil over een paar jaar nieuwe meubels enzo) Dus ik heb aangeboden mee te denken.
We mailen nu, en heb nu een dag of 10 gezien wat hij eet. Simpel, goed, goedkoop eten (denk aan boterhammen met worst, een appel, andijviestamppot, 1 kant en klaar pizza - na een 200 km tocht). Daar zit geen winst in. Jammer, dat had ik gehoopt.
Mijn voorstellen voor alternatieven liepen ook aan tegen het feit dat er geen goedkope supermarkten in de buurt zijn (en dat die voor veel prikkels zorgen). En recepten moeten simpel zijn, anders is dat ook te vermoeiend. Een stamppot maken gaat nog net. Dat maakt het ook allemaal niet makkelijker. nee.

Dus ik zoek nu recepten die simpel te maken zijn, en goed voeden. (voldoende groenten, voldoende koolhydraten, voldoende eiwitten), en natuurlijk de portemonnee ontzien. Liefst eenpansmaaltijden die je makkelijk voor 2 of 3 x maakt.
Ik weet het, echt geen makkelijke set voor waarden, daarom vraag ik ook om hulp. Want simpele maaltijden of goedkope maaltijden of sportmaaltijden ken ik wel. Maar de combinatie vind ik ook lastig zoeken. Ik hoop wat links te vinden waar deze man mee kan gaan experimenteren. Want dat wil hij wel, andere zaken proberen om wel binnen t budget te blijven en geen honger te hebben, en z'n goede lijf te houden. Iemand ideeen om dit dubbeltje niet op z'n kant te laten gaan?

O ja, winkeltips (voor in Nijmegen en omstreken) zijn ook welkom. Zitten daar nog leuke turkse winkels of goedkope marktjes?

6 opmerkingen:

  1. Ik denk meteen aan havermout, goedkoop en makkelijk en heel goed om mee te variƫren: plain, met rozijnen, met stukjes appel, met kaneel, met suiker etc. Zie: https://www.sportrusten.nl/duurloopontbijt-recept/

    Dit algemeen stuk over voeding is volgens mij belangrijk, zodat je weet hoe het werkt met duursporten en voeding: http://www.sportzorg.nl/sportvoeding/voedingsregels-voor-sporters/voedingsregels-bij-duursport

    weinig vetten, veel koolhydraten bijv. pasta's. bij de toko erg goedkoop!Sowieso veel groenten halen bij de toko.

    Goedkope eiwitrepen (goed voor herstel van de spieren en zorgen voor een verzadigd gevoel: http://www.hardloop.net/zelf-goedkoop-eiwitrepen-maken/

    En nog een link: http://www.budgi.nl/huis-houden/recepten/goedkoop-energierijk-voedsel/

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je! Op zich eet hij al met deze regels, dat doet ie al prima. De recepten ga ik hem zeker voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet niet of het geheel aan je vraag beantwoord, maar kijk eens op
    http://www.happykoken.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met een paar eieren en (restjes) groente, pasta en aardappelen is ook veel te fabriceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Havermout wilde ik ook noemen.
    Was er niet iets met eiwitten en sporters? Ik bedoel, dat je als sporter meer eiwitten tot je moet nemen?

    Pannenkoekjes van banaan met ei zijn dan een goeie denk ik: 2 eieren met 1 banaan tot een massa prakken en dan bakken. Verder zou hij met gedroogde soyabonen mogelijk ook een eind komen. Misschien niet als vleesvervanger, maar als extra.

    Gedroogde vruchten en noten (of pinda's) zijn ook fijn. Je koopt bij de aldi (en bij de Appie) een pond gedroogd fruit voor iets van 3,50 euro meen ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Havermout wilde ik ook noemen.
    Was er niet iets met eiwitten en sporters? Ik bedoel, dat je als sporter meer eiwitten tot je moet nemen?

    Pannenkoekjes van banaan met ei zijn dan een goeie denk ik: 2 eieren met 1 banaan tot een massa prakken en dan bakken. Verder zou hij met gedroogde soyabonen mogelijk ook een eind komen. Misschien niet als vleesvervanger, maar als extra.

    Gedroogde vruchten en noten (of pinda's) zijn ook fijn. Je koopt bij de aldi (en bij de Appie) een pond gedroogd fruit voor iets van 3,50 euro meen ik.

    BeantwoordenVerwijderen