zaterdag 26 maart 2016

Economische grootmacht leent voor schone lucht

China is een rijk land, met veel jonge en hoogopgeleide inwoners. Economische grootmacht aan het worden. En die gaat lenen voor schone lucht. Bij zo'n bericht warrelen allerlei vragen door mijn hoofd, want China is best een conuminderig land.

Waarom leent China niet van de inwoners? Of kunnen ze hun bedrijven niet om een lening of extra belasting vragen, eehhh. eisen? Hebben ze niet voldoende rijke inwoners om dit te crowdfunden of zoiets (nou, dat nou net wel)

Laat China hiermee zien dat bedrijven de schone lucht mogen opmaken en hun winsten mogen opstrijken (nou ja, meestal de eigenaars dan) en dat de overheid (lees alle burgers) de zooi mag opruimen? China is nog niet zo lang bezig met het kapitalistische systeem, die zouden toch beter moeten weten.
En China is ook fanatiek bezig met allerlei schone technologien (vandaar dat bijna al onze zonnecellen nu daar vandaan komen bijvoorbeeld).

Dus waarom moet de overheid gaan lenen om de overgang naar schone technologien te betalen? Ik ben een techneut, kan een beter economisch geschoold iemand me dat uitleggen?

1 opmerking:

  1. Misschien zit het zo, als er veel gespaard wordt, moet dat gespaarde geld renderen. Een ander moet schulden maken.

    Kortom ik weet het niet. Afgelopen week een groot verhaal in het FD waarom teveel sparen de economie uitholt. De conclusie, sparen is niet goed.
    Ik vind het allemaal ok hoor. Bezit is voor de rijken, denken dat je bezit hebt is voor de armen.

    BeantwoordenVerwijderen