woensdag 29 maart 2017

Belasting voelt als nog een keer verhuizen

Vandaag de belasting gedaan. Op tijd.
Niet heel vroeg, maar de energie dipt nog steeds bij tijd en wijle. Zeker voor dit soort klusjes. :-)
Wel een beetje trots dat ik het formulier heb afgemaakt, al voelt het als nog een verhuizing. Of zoiets.

Maar mensen, wat ben ik blij met zo'n vooringevulde aangifte! De meeste dingen hoef je dus niet meer op te zoeken. Wat zeker met alle inlogcodes die ik dan nu zou moeten opzoeken, nogal tijd en energie zou vreten.
Pffff.
Dank u <de baas van de belastingzaken, wie was dat ook al weer?>

Wij hadden vorig jaar de verhuizing. En die gegevens stonden niet allemaal goed in de aangifte. Bovendien moet je dan redelijk wat extra dingen opgeven (die mag je dan ook aftrekken, dus motiveert iets). Notarisnota's doorgeplozen enzo. Wat bankbrieven doorgevlooid. Weer even vechten met de herinneringen aan de hypotheekgevers, die service geen onderdeel van hun product vinden. Thee pauze!
En allerlei details aankruisen - voor elk oud en elk nieuw hypotheekleningdeel. Duidelijk een k-klusje.

Verder zorgkosten en giften uit de administratie opgeduikeld.
Vind ik niet heel erg vervelend, maar het rooft wel tijd. Manlief hielp een beetje mee, en nu is niet alleen alle administratie opgeruimd (van het hele jaar), niet alleen de mappen op een mooie nieuwe plek ingeruimd, maar is ook de kast onder de schuine kant bijgeklust.
Dat dan weer wel. Dus het voelt ook nog een beetje als winst, dat die k-klus is gedaan.

En nu alle aftrekposten op een rijtje staan, en compleet zijn, is de winst van deze moeras-expeditie helder: dankzij de extra aftrekposten van de verhuizing krijgen we een beetje terug. Van die 165 euro kunnen we een lang weekend van weg, schat ik. De kosten van ons spaargeld werken tegen, maar gelukkig nog niet teveel.
Tegelijk is dat besef wel een goed hamertje om wakker van te worden: ik moet echt eens goed gaan kijken naar beleggingen waar ik het mee eens ben en van kan slapen. Daar had ik al wat over uitgezocht, maar volledig beslissen en doen is dan eng enzo....

Misschien moet ik maar hier hardop zeggen dat dat gedaan moet zijn voor we een heel lang weekend weggaan voor onze trouwdag (1 mei). Dan voelt het ook beter om dat stukje vakantiepot uit te geven, want die komt dan weer terug he.
Je innerlijke boekhouder gebruiken om je luie, bange kant te porren. Zo probeer ik mijn eigen manager te zijn.
Afbeeldingsresultaat voor goede baas zijn

En vanavond eten we kliekjes, heb ik besloten, want ik ben nu weer een tikkie brak. En Martine houdt me scherp genoeg dat ik lief mag zijn voor mezelf (zelfs als je niet ziek bent). En vrijdag (de normale kliekjesavond) komt heel gezellig een vriendin langs, dus gaan we iets lekker koken.
Dus dan mag het. Voor een keertje.

Gebruiken jullie dit soort truucs ook om door rotklussen heen te komen?

1 opmerking: