dinsdag 9 juni 2015

Fietsen is allerlei bouwstenen van een goed leven.

Gisteravond reed ik terug van een cursus. En ik wist weer waarom ik zo graag fiets. Ik voelde de wind, ik zag wolken contrastrerend tegen de zonsondergang boven het water hangen, ik rook het gemaaide gras. Ik zag de doorsteekjes tussen de bomen naar de verte. En ik was gelukkig met het leven, het universum en alles. En de heldere gedachten kwamen als vanzelf.

Diezelfde route heb ik ook per auto afgelegd. Op dezelfde tijd van de dag. Maar dan doet het me nauwelijks iets. Ik zorg gewoon dat ik thuis kom.
Nu had ik wel 2x zo lang nodig om de afstand af te leggen. Ik fiets niet zo fanatiek, als heb ik een "snelle fiets", ik hou niet van hijgen. En weet je? De hele tijd dat ik fietste, had ik dat geluksgevoel.

Bovendien krijg ik altijd goede invallen als ik fiets, en kan ik goed over moeilijke zaken nadenken. Dat lukt in de auto ook soms, maar minder goed. Schijnt iets met bewegen te maken te hebben, die je denken activeert (en tegelijk ook relaxt maakt). Zal wel, het voelt gewoon fijn om alles op een rijtje te krijgen.

En mijn lijf voelt altijd fijn als ik een stukje heb gefietst of gewandeld. Dus dat doe ik als kadootje aan mezelf, niet eens vanwege de officiele bewegingsnorm, of om af te vallen. Minder ziektes en minder kilo's is wel een plezierig bij-effect van fietsen, maar voor mij geen reden om actief te worden. Ik ben een normaal mens, en logica legt het af tegen gevoel. Dus ik ga voor het genot. En de vervelende gevoelens in m'n lijf en in m;n gedachten verdwijnen meestal als ik een stukje fiets. Ik heb zelfs mijn hele scheiding "eruitgefietst".

Omdat ik met mijn logica wel weet hoe goed fietsen voor me is, ben ik bereid geld uit te geven aan aanschaf en onderhoud van een comfortabele fiets, om te zorgen dat ik heerlijk fiets en heerlijk kan blijven fietsen. Dat helpt vast. Ik blijf enthousiast voor het fietsen, omdat het lekker voelt. Lekker zoevende banden (natuurlijk anti-lek), die door een soepele ketting rond- en rondgaan. Een lamp die alles laat oplichten als het donker wordt. Ik zoef op een vliegend tapijtje naar huis na m'n cursus.
Hoeveel je daarmee nu kwijt bent? Dat hangt van een aantal dingen af.
Ik geef veel geld uit aan fietsen. Ik heb 4 luxe fietsen, die ik behandel als luxe paardjes. Daarmee geef ik ongeveer 500 euro uit aan reparaties, onderdelen en (luxe) banden. Ik doe echt mijn best veel geld uit te geven, hè?
Het is mijn bewuste keuze, omdat ik me er zo lekker bij voel. Deze fietsen zijn mijn vervoer en sport tegelijk. Met deze fietsen fiets ik enthousiast, vaak en ver en daarmee 10.000 km/jr, ook voor ritjes waar ik vroeger de auto voor pakte (tot zeg 30 km enkele reis).
Als ik 1 goede, redelijk gewone fiets zou hebben, zou het waarschijnlijk 50-100 euro/jr zijn. (en iets minder km/jr)
Hoe je het ook aanpakt, de bedragen waar je bij fietsonderhoud over praat, vallen bij die van auto's en bij het OV in het niet . Daar praat je over minstens 1.000 euro/jr voor een beetje mobiliteit. Voor het geld hoef je fietsen niet te laten, eerder omgekeerd.

Wel kost een fietstocht vaak meer tijd dan hetzelfde ritje in de auto. Maar ik hoef nooit naar de sportschool, dus hoeveel het me netto aan tijd kost? Ik heb het op een lange rechte weg (Flevoland) eens uitgerekend. Het was 10 minuten per week, toen ik een uur naar mijn werk fietste. Maar ik weet niet eens meer welke kant op. En de rust van mediteren krijg ik ook van fietsen. Mag je dat dan ook meerekenen?

Al met al is fietsen op allerlei manieren een bouwsteen in mijn totale bouwwerk van een goed leven. Omdat ik fiets, kost mijn vervoer minder euro's, dus kan ik met minder per maand toe. Omdat ik fiets, ben ik gezond en doet mijn rug geen zeer. Omdat ik fiets, kom ik niet aan, mijn broek van 20 jaar geleden past nog. Omdat ik fiets, krijgen depressieve gedachten geen kans. Omdat ik fiets, geniet ik op zoveel manieren.
Daarom fiets ik. Ik hoop zo, dat ik het helder kan maken in dit blog.

Dus zodra ik de tijd kan maken, fiets ik in elk weer dat een beetje te doen is. Het regent bijna nooit. Van fietsen wordt je warm, dus ook in de winter kun je lang door. Het is eigenlijk heerlijk om in de cocon van je warme jas door een winterlandschap te rijden. Sommige stormen, en extreem vriesweer, ja, dan fiets ik niet. Maar dan is half Nederland in huis opgesloten door het weer, dus dat valt niemand op.

Veel mensen vinden dus dat ik "altijd" fiets. Ik vind dat ik heel vaak genietend kan toewerken naar financiële onafhankelijkheid.

Herkennen jullie het geluksgevoel van fietsen? Wanneer hebben jullie dat? En kun je zo vaak fietsen als je zou willen?

5 opmerkingen:

  1. Leuk geschreven! Stuur het in naar de fietsersbond, je maakt een prachtige reclame voor fietsen met dit verhaal.
    En ja, ik ben dankbaar dat ik naar mijn werk kan fietsen en niet in de file hoef te staan. Ik kan tegenwoordig zelfs helemaal door het groen, over 2 ecoducten, fietsen en zo de "beschaafde" wereld links laten liggen. Frisse lucht en je hoofd leeg maken van de dagelijkse stress dingen.
    Deze tijd van het jaar is natuurlijk wel echt het summum met zingende vogels en alle bloei en het frisse jonge groen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het geluksgevoel van fietsen ervaar ik op zijn best als ik een weekje uit fietsen ga. Tentje achterop en de dag de beslissing in handen geven waar dat zal eindigen. Zo kom je de ene dag na 140km bekaf in een prachtige B&B en de andere dag stop je na 60km om 12.00 omdat je het stadje zo verrassend leuk vind. Met vaak leuke en onverwachte ontmoetingen.

    Daarnaast fiets ik elke dag naar het werk en geniet ik het meeste als ik door de glazen geluidswal de file zie staan :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik loop liever dan dat ik fiets. Het geluksgevoel dat je beschrijft herken ik, maar ik heb het bij het hardlopen.

    Wat heerlijk dat je het kunt ervaren door te fietsen. Want daar heb je verder niets voor nodig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier kan ik me helemaal in vinden :) ik fiets ook veel, is zelfs mijn enige vervoermiddel, tenminste wat ik zelf bestuur. Nu wel een electrische fiets omdat het anders niet meer ging, maar het blijft toch echt fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, een grote gele wagen met chauffeur is soms best handig. Mijn collega's dachten in het begin dat ik echt een gele auto had, als ik dat zei ;-)
      En elektrisch fietsen om een lijf te compenseren, kan ik me voorstellen. Want je blijft dan nog doen wat je wel kan. En rust roest.

      Verwijderen