maandag 26 december 2016

zorgverzekering geloof ik niet

Van de week hadden we hier zomaar opeens de zorgverzekeringen vergeleken en besloten. Lekker klaar nu. We zijn gegaan voor de goedkoopste optie, nou ja de goedkoopste waarvan wij geloven dat die echt kan bestaan.

We begonnen met zoeken op verschillende vergelijkingssites. Verschillende ja, want niet alleen hebben verschillende vergelijkingssites verschillende sets aan verzekeringen in overzicht.
Ook hebben de verschillende vergelijkingssites verschillende deals gemaakt met de verzekeraars. Als je doorklikt en de verzekering afsluit, krijgt die vergelijkingssite nl. een vergoeding. Als kijker krijg je soms ook een (deel van die) korting - om je over te halen via deze vergelijkingssite af te sluiten.
Dus vandaar een rondje langs diverse sites. Bijzonder vond ik zorgkiezer, waar je een goed doel kunt steunen door via hen af te sluiten, ipv kortinng krijgen. En natuurlijk namen we de consumentenbond mee, als hopelijk iets onpartijdigere vergelijkinssite.

Bij alle invuloefeningen hebben we natuurlijk wel dezelfde voorwaarden ingevuld. Anders kun je de premies niet met elkaar vergelijken.
Hetzelfde EigenRisico (ER) overal, en alle andere vinkjes ook hetzelfde.
Wij hebben weinig aan aanvullende pakketten, dat geld sparen we liever voor als er toch nog wat gebeurt. Bij ons is dat nl. niet veel wat vergoed zou worden vanuit zo'n pakket. Alleen manlief heeft een gebit waarvoor een verzekering een zinvolle is (soms kosten, en dan hoge).
Wel vinden we allemaal het heel belangrijk dat je bij alle zorgverleners terechtkunt. Gewoon naar een fysio of ziekenhuis kunnen, daarvoor heb je een ZKverzekering. In NL hoeven echt geen ziekenhuizen die belachelijk (stom, duur, inefficient) werken uit het systeem gepest te worden. Misschien is dat zo in andere landen, dat weet ik niet. Zelfs zoonlief (19) zei dat -ie dit belangrijk vond. Anders is het geen echte verzekering, vond hij.

Toen bleek onze bestaande polis iets duurder te zijn, dan de goedkoopste die we konden vinden. Hoe kwam dat? Vorig jaar was dit de goedkoopste.
Dus we zijn gaan doordenken waarom onze huidige polis net iets duurder uitkwam. Kon het goedkoper?
Ervaringen gecheckt.
Mwah valt mee, over elke verzekeraar zijn er mensen die moeite hebben met de kleine lettertjes of de klantenservice, en dan negatief doen. Maar bij de een niet veel meer dan bij de andere verzekering.

Dus gaan we bij onze huidige verzekeraar blijven of gaan we voor 8 euro per maand goedkoper (over n jaar praten we over 110 euro)?

We blijven.
Want we geloven niet dat t goedkoper kan. Dan moet de goedkopere verzekering toch ergens hoekjes afsnijden. Slechte service of toch slecht vergoeden. Of ziekenhuizen afknijpen.
Ik heb wel geloof in mijn huidige verzekeraar. Dat -ie het handig doet en efficient. Ook omdat andere verzekeraars en de minister m rebels en lastig vinden. Vind ik wel een goed teken. En hij is altijd als eerste met de premie-voor-volgend-jaar, met uitleg en al. Dat lukt alleen als je alles strak georganiseerd hebt, en weet waar je over praat. En consumentenbond vind m transparant (moeilijk woord voor dat je weet waar t geld naar toe gaat).

Dus ik denk dat ik nu zit bij een efficiente verzeker, die het echte doel van de zorgverzekering helder heeft, en ook nastreeft. En ik geloof de goedkopere niet.
Blijft een gok, dat wel, want ik heb van beide bedrijven de binnenkant niet gezien. (alleen bij een vakbeurs wat dingen over de IT-kant van mijn huidige verzekeraar).
Dus die 110 euro kan ik verkeerd besteden komend jaar. Dan is dat sponsoring geweest aan de rebel in de verzekeringswereld. En anders heb ik inderdaad de echt-duurzaam-de-goedkoopste gekozen. Dat lijkt me OK. Met die gok kan ik leven.

Hoe kiezen jullie de zorgverzekeraar? En vinden jullie het ook zo lastig?


2 opmerkingen:

  1. Het is hartstikke lastig, en ik ga ook alle tenminste een aantal van die zorgverzekeringsvergelijkingssites langs. ik heb goede ervaring met die van de consumentenbond.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen