maandag 1 september 2014

Wat mis ik bij de regen?

Ik vind het erg jammer dat iedereen klaagt over het weer. De laatste weken is er regelmatig een bui naar beneden gekomen, dat is waar.
Maar er is ook regelmatig zon geweest. En de temperaturen zijn nog zo, dat ik zonder jas op de fiets zit, een jasje is me te warm. Zelfs m'n regenjas heeft nauwelijks dienst gedaan, al is die een aantal keer wel in de tas meegegaan. Maar in de praktijk heb je 'm dan toch eigenlijk niet nodig.
Dus eigenlijk.... Eigenlijk is het best weer. Hoeveel last hebben we van het weer? Heel soms nat, niet koud. En de tuin is happy genoeg, de frambozen zijn groot en rijp, de pompoenen groeien. De tuinders vinden de iets lagere temperatuur wel fijn; hun oogst is relatief klein, daarmee worden overschotten niet zo groot, nu de uitvoer naar Rusland geblokkeerd is.
Zeker als je je ritjes om de buien heen kan plannen (lukt voor boodschappen wel, school en werk niet), is het voor normale mensen prima te doen. Zelfs een statistiekschrijver meldt: hetregentbijnanooit. In augustus 5 ritten naar het werk (op de 20) 1 of meer spetters is niet veel.
En ik loop/fiets vaak te genieten. Nu aan het eind van de maand, merk je dat de herfst nadert. Dat hebben we met deze tijd van het jaar. De knusse tijd komt weer. Maar echt nat, nou dat valt in de praktijk vreselijk mee. Ik ben 2x nat geworden, in de hele maand, inclusief een fietsvakantie. Dat was omkleden of opdrogen zonder problemen en verder genieten. Van de lekkere geuren na een regenbui, van de zon die schijnt (door de wolken of gewoon), van alle vruchten die aan alle kanten uit de planten schieten.

In de winkel hoor ik mensen negatieve zaken zeggen. M'n collega's hebben het over een vreselijke maand.
Terwijl ik begin deze maand geweldig heb genoten van een vakantie in eigen land, kamperend en op de fiets. Ik herinner me veel zon, lekkere biertjes, en af en toe een bui op het tentdak. En dat is eigenlijk lekker knus.

Waarom zijn zoveel mensen die ik tegenkom zo angstig of negatief over het weer? Het is heerlijk buiten. En een regenjas hebben we allemaal toch wel, voor die keer dat we door een bui moeten?
Mis ik misschien iets? Ik word toch even nat als iedereen?

1 opmerking:

  1. Er is altijd wel wat te klagen over het weer volgens mij. Is het lekker (warm) is het te warm, regent het is het niet goed, hagel is vreselijk, sneeuw nog erger ... Het is nooit goed toch? ( maar mij hoor je niet hoor ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen