zaterdag 6 september 2014

opkijken naar helden vanonder de lijn

Tegenwoordig ben ik zo'n financiele held niet meer. Ik heb het ruim, en dan groeien je uitgaven stieukum toch een beetje.
Ik lees nog consuminderblogs, ik leef nog beschaafd consuminderig (en spaar dus). Maar alles wat ik moet EN alles wat ik wil, kan. Waanzinnige luxe eigenlijk.

Toen las ik van live below the line. Een uitdaging om 5 dagen te leven met zoveel geld als de armen op deze wereld hebben.
Dat zou me eens met beide voeten op de grond kunnen brengen.  Dat leek me wel wat.

Dus toen ik vanochtend slecht kon uitslapen, heb ik maar eens een voorbeeld menuutje voor mezelf gemaakt. VL is nu de prijzen in de supermarkt aan het checken. Daar wil hij nog wel aan meedoen, maar het real life experiment uitvoeren gaat hem net te ver.
Voor ons zou het moeilijk zitten in dat VL grote porties heet, omdat hij veel fietst (> 10.000 km per jaar, scheelt ons een auto). En met dit budget zit er geen ruimte in om 2-3 broden extra per week te kopen, en dubbele avondmaalporties voor hem. (Al zou je daarvoor een budgetaanpaasing kunnen doen?).
Ik wil het niet doordrukken, ik wil het leuk houden. En er wat aan hebben.

Dit is niet nodig voor onze portmonnee, we doen het voor onze bewustwording. Van hoe rijk we het nu heben.
Wij vinden dat we consuminderig boodschappen doen, maar ons budget voor 3 is 100 euro per week. Da's inclusief VL's porties, kattenvoer en (vaak) biologische groenten en vlees. We leggen onszelf geen beperking op in de groente en fruit hoeveelheden (alleen in de soorten - qua seizoen enzo), en genieten af en toe van een biertje. Dus consuminderen, maar vanuit het perspectief van een goed leven.
We vinden nu dat hier niets meer af kan. En het NIBUD zegt dat we voor ons huishouden 470 euro per maand nodig zouden hebben. Dus we doen het niet slecht.

Maar... dan moet je nog weten dat ik opscheppers haat. En zie me hier schrijven dat ik consuminder, maar ondertussen zie ik portemonnee's voorbij komen bij Min_of_Meer waar ik heel diep voor buig! Dan voel ik me stiekum een opschepper.
Dus een beetje bewustwording kan in ieder geval geen kwaad. Wie weet worden we iets handiger in onze receptkeuze, en is alleen al met het voorbeeldmenuutje wat winst op het wekelijkse budget te maken. En beseffen we iets beter wat luxe is, en genieten we daar dan meer van.
Voorlopig wil ik in ons dagelijks leven geen concessies doen aan gezond eten (voldoende groente en fruit en volkoren items) en genieten. Dat geld hebben we gewoon. Desnoods noem ik het voortijdig pensioen opnemen.
Maar creativiteit opschudden is heel gezond, net als bewustwording. En daarna weer genieten als alles kan.

En wie weet wat VL over een paar weken wel wil. We zien wel.
Hoe zouden jullie zo'n dillema met VL aanpakken?

Update:
VL is terug van de boodschappenrit.

Het is maar goed dat we het niet in real life doen. Zelfs met het minimaalste menu dat ik me kan voorstellen (pasta aioli&olio, nasi met alleen 1 ei, havermoutpannekoeken, pasta met gesmoorde uien en rijst-kaas-brood met komkommersalade. 1 appelstroop voor 4 hele broden.) gaan we het niet redden.
Totale kosten blijken 23,18 euro voor 3 mensen. Teveel voor deze challenge (budget was dan 21 euro). En dan is er in onze inschatting een serieuze kans dat VL honger moet gaan leiden.
In dit menu zijn de eiwitten en groentes tot een minimum uitgekleed. Ik heb de "vulling" (rijst, brood pasta) al maximaal toegepast. Als we minder brood zouden eten, zou het misschien wel lukken (of als we met gewoon brood toekonden, zonder honger te hebben na 8 boterhammen).
VL redt het nu al soms niet, met 11 reform volkoren boterhammen en een fruit mee. Tja, een auto rijden levert buikspek op, een fiets rijdt op buikspek.

Toch levert het nadenken en puzzelen wel nieuwe inzichten op. Misschien ga ik de recepten wel een keer proberen. Maar wel iets ruimer: havermoutpannekoeken met appel er in, maar dan mag er ook stroop op. Of nasi met ei, maar dan met meer groenten dan 2 prei voor 3 mensen.

Want ik zit me nu wel echt af te vragen hoe je het kunt redden op dit budget. Of zou het puur de porties van VL zijn, die hier de roet in het eten gooien (met 2 broden hadden we het budget wel gehaald. 2 broden voor 3 mensen voor 5 dagen, is dat te doen?)

3 opmerkingen:

  1. Ik weet nu al dat ik mijn vriend hier niet voor weet te porren, en ik zelf ook eerlijk gezegd ook niet zo.
    Inderdaad komen er bij 'de portemonnee van' soms hele andere budgetten langs dan die ik zelf hanteer. Ik kies net als jij voor een bepaald budget omdat het kan. Daar laten we dan ook wel weer andere zaken voor. Ik ken ook mensen die minder uitgeven aan boodschappen en veel uitjes hebben. Dat is allemaal een kwestie kan kiezen en dat is geweldig als dat kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je je broodkosten wil beperken,kan je beter zelf gaan bakken. Goed brood voor de helft of minder. Goed broodmeel,ook volkoren koop je bij de Lidl.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 450 euro per maand is ook 108 euro ler week.
    Waar het Nibud geen rekening mee houdt is biologisch. > 10.000 km fietsen oer jaar dat zet zoden aan de dijk. Zoveel moet beloond worden met goed en smaakvol eten.

    BeantwoordenVerwijderen